Manuele therapie

Wat is het?

Het doel van manuele therapie is het beter laten functioneren van de gewrichten en daardoor de houding en bewegingen te verbeteren. Het meest bekend zijn de klachten van de wervelkolom maar ook bij gewrichten in de armen en benen wordt deze therapievorm veelvuldig toegepast. Het ontstaan van functiestoornissen van gewrichten kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ongeval, langdurige of korte hevige lichamelijke belasting, aangeboren afwijkingen, (werk-) houdingen/omstandigheden, maar ook psychische spanningen kunnen aanleiding zijn. In het eerste consult wordt na een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek een diagnose gesteld en bepaald of u in aanmerking komt voor manuele therapie.

Werkwijze

Tijdens de behandeling past de manueeltherapeut specifieke bewegingen van gewrichten, spieren en zenuwstructuren toe. Dit gebeurt meestal door zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen, soms door een snelle impulsbeweging of manipulatie. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van de pijn. Het behandelprogramma bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, huiswerkoefeningen en inzicht geven in gezond bewegen.

Voorbeelden van klachten die een manueeltherapeut kan behandelen:

Een erkende manueel therapeut is geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister van het Koninklijk Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). De Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie (NVMT) is een erkende beroepsvereniging van het KNGF.
In onze praktijk werken drie manueeltherapeuten: Marion Hantelmann, Jeroen den Uijl en Arnoud Wouda.

Bel voor meer informatie naar 036-5313131 of mail naar info@fysioalmerehaven.nl
Zie ook: www.nvmt.nl.